Hoe denk jij over jezelf? Ben jij blij met wie jij bent of vind je van jezelf dat je het op heel wat vlakken anders of beter zou kunnen doen? En hoe zit het met de ander, is die beter dan jou of maakt die er ook maar een potje van waarvan jij bovendien soms de gevolgen moet dragen? Onze maatschappij is doordrongen van ‘ideaalbeelden’: we moeten perfecte ouders zijn, een goede werknemer of baas, we moeten er zijn voor vrienden en familie, leuke dingen kunnen doen, … Vul het lijstje zelf maar aan … En als we op een bepaald punt niet aan alle eisen voldoen, zijn we vaak heel streng voor onszelf of de ander en ligt het oordeel niet ver om de hoek. Het kan verrijkend voor je proces zijn om even op te schrijven voor jezelf waar jouw oordelen liggen. Op welke punten vind jij dat je het niet goed (genoeg) doet? En wat zijn jouw gedachten over anderen (partner, kind, baas, collega, vriend(in), … ) … waarin raakt hun gedrag jou en zou jij graag willen dat ze het anders of beter doen? Wat immers vaak gebeurt, is dat we oordelen hebben over de ander die ook op onszelf van toepassing zijn. Je zou graag willen dat de ander attenter is, beter kon luisteren, meer respectvol is, meer aandacht voor je heeft, … En dan kan je jezelf de vraag stellen, zijn dat dingen die ik eigenljk ook van mezelf zou willen? Kan jij attenter en respectvoller voor jezelf zijn? Jezelf meer aandacht geven? Of haal jij jezelf ook snel naar beneden? Indien het antwoord op de laatste vraag positief is dan heb jij een sterke innerlijke criticus die zegt dat jij niet goed genoeg bent en misschien zelfs dat het toch allemaal niet uitmaakt want dat je niet kan veranderen. Gelukkig kan dat wel! Zoals met veel (onbewuste) patronen, is het goed even te kijken van waar die oordelen komen. Want de innerlijke criticus is niet uit het niets ontstaan. Hij bestaat uit stemmen en boodschappen – vaak van moeder of vader of beiden – die jij in jezelf hebt opgenomen en die je niet alleen in je gedachten maar ook in je lichaam vasthoudt. Als we ons bewust worden van die boodschapen en beseffen dat ze niet van ons zijn, dat we ze mogen loslaten en leren vervangen door meer constructieve en ondersteunende boodschappen, kan de verandering in en van ons zelf beginnen. Als we dat kunnen versterken door het gevoel in en met onszelf te herstellen en terug in contact kunnen komen met onze eigen energie en ons lichaam. Als we onze eigen natuur, kracht en grootsheid kunnen toelaten, dan kunnen we ook weer zacht en aanvaardend naar onszelf en de ander worden. In BodyMind Therapie gaan we werken met de spanningen die jij vasthoudt, die zorgen voor blokkades in je energiestroom en je afsnijden van je gevoel zodat vastgeroeste gedachten en patronen als oordelen hun weg naar buiten kunnen vinden. En het contact met jouw liefdevolle kern hersteld kan worden.

Pin It on Pinterest

Share This